אדריכלות צפון-קליפורנית: מסגנון ויקטוריאני לקלילות מודרנית
מבוא
יש משהו "אחר" בקליפורניה. אולי זה מזג האוויר המושלם, אולי החשש המתמיד מאסונות טבע, שריפות, בצורת ורעידות אדמה, אולי זה הנוף הדרמטי המכיל יערות ענק המשתפלים לעבר חופיו המקסימים של האוקיאנוס השקט. אולי כל אלה, פיתחו בתושבי חבל הארץ היפהפה הזה, תרבות של איכות חיים. של כאן ועכשיו. של יופי, קלילות וחדווה. של ליברליות ופתיחות כלפי השונה.
קשה להכיל את הדבר הזה בסיור אחד ולא בשניים. צריך להכיר אנשים מקומיים על מנת להבין: זו אמריקה אחרת. זו אמריקה שלוקחת אחריות על הסביבה, על השכנים, על החינוך.
בצפון קליפורניה, ובעיקר באיזור סן פרנסיסקו בירת מחוז סקרמנטו אתה רואה את זה בכל פינה: כבישים משובחים, נהגים אדיבים במכוניות פתוחות וספורטיביות שעוצרים כמו שצריך מול מעבר חציה, פארקים ענקיים נקיים ולא מבוייתים, חופים לבנים נקיים, בתים נעימים למראה, כאלה שמתחשבים בשכנים ובסביבה ולא כאלה שנועדו לנקר עיניים, רחובות מלאי חיים אבל עם סוג של שקט ורוגע ברקע.
[גשר שער הזהב]
אני גר בקיבוץ בצפון הארץ, טוב לי בטבע ובשקט. אבל נראה לי שאם הייתי חייב לגור בעיר, סן פרנסיסקו הייתה אחת הבחירות הראשונות שלי (אולי אחרי ברצלונה…).
בסיור שלי בעיר הבנתי כי הדגש כאן, באדריכלות המקומית, הוא על חן והשתלבות בסביבה. ניתן לומר כי שני הסגנונות העיקריים כאן, הויקטוריאני והמודרני, שכל כך שונים האחד מהשני, פשוט משתלבים בחן זה עם זה ועושים חסד רב להגדרה הזו.
בתצלום: Cathy Schwabe architecture
סן פרנסיסקו (באנגלית ובספרדית: San Francisco) היא העיר הרביעית בגודלה במדינת קליפורניה שבארצות הברית. נכון לשנת 2012, בעיר מתגוררים כ-900,000 תושבים, וגודלה הוא כ-121 קמ"ר. צפיפות האוכלוסין בעיר היא אמנם, הגבוהה ביותר במדינת קליפורניה, והשנייה בגובהה בארצות הברית כולה, אולם קשה להבחין בכך. אולי באמת תורם לכך אותו "משהו אחר" שיש כאן, וגם הנוף הפתוח אל המפרץ הקסום.
סן פרנסיסקו נודעת בשל הגבעות עליהן היא בנויה. ישנן יותר מ-50 גבעות בשטח העיר. חלק משכונות העיר קרויות על שם הגבעה עליה הן בנויות – גבעת נוב, פסיפיק הייטס, וגבעת הרוסים.
[סן פרנסיסקו ב 1851]
קו החוף של סן פרנסיסקו עולה על גבולותיו הטבעיים. שכונות שלמות כמרינה וכהאנטרס פוינט, וכמו כן גם חלקים נכבדים מהאמברקדרו, בנויים על מצבורי אדמה שהוסטו לעבר הים. אי המטמון בנוי מחומרי בנייה שנחצבו מהמפרץ במהלך בניית גשר המפרץ. סוגי אדמות שכאלו הן מאוד לא יציבות במהלך רעידות אדמה; התוצאה מכך היא "המסה" של האדמה, ופגיעה בבניינים שבנויים עליו; הוכחה לכך ניתנה במהלך רעידת האדמה בשנת 1906 אשר גרמה ל"שריפה הגדולה" וזו של 1989 שגרמה לקריסת גשרים ובניינים. העיר מצויה על גבי שבר סן אנדריאס, אשר גורם לחוסר היציבות.
האיום מרעידת אדמה גדולה נוספת משחק תפקיד עיקרי בהתפתחות תשתיות העיר. לאחרונה, עלו בעיר הדרישות לאיכות הבניינים, כך שבניינים ישנים יצטרכו לעבור שיפוצים, ובניינים חדשים שיקומו ידרשו לסטנדרטים הנדסיים מסוימים. למרות זאת, עוד ישנם בניינים רבים שפגיעים ביותר לרעשי אדמה חזקים.
"הבהלה לזהב" באזור מדינת קליפורניה בשנת 1848, גררה עמה תקופה של התרחבות משמעותית לאזור, והביאה לעליית מספר התושבים בעיר בשנה אחת מ-1,000 ל-25,000. התרחבות זו הפכה את העיר לגדולה ביותר באזור החוף המערבי באותה התקופה.
[השריפה הגדולה בסן פרנסיסקו 1906]
בשנת 1906, התרחשה כאמור רעידת אדמה חזקה, שהביאה לשריפות ענק ולהשמדתם של כשלושה רבעים מן העיר. למרות זאת נבנתה העיר נבנתה מחדש והתאוששה במהירות, ותשע שנים לאחר ההרס התארחה בעיר התערוכה לכבוד פתיחתה של תעלת פנמה.
לאחר מלחמת העולם השניה, עם חזרתם והתמזגותם של החיילים, ההגירה המסיבית למדינה, ועמדות יותר ויותר ליברליות בנושאים רבים, הביאו לרנסנס כלכלי וחברתי אשר הוביל להתפתחות מואצת.
[הציינה טאון]
אולי אחד הסיממנים המובהקים להתפתחותה ופתיחותה של העיר כלפי מהגרים הנו איזור הציינה טאון, פנינה ארכיטקטונית וחברתית בפני עצמה. עיר, בה 39% מהשוכנים בה נולדו מחוץ לארה"ב, הנה דוגמא נהדרת להשתלבות חברתית.
כיום, פרנסיסקו הפכה למרכז כלכלי ובנקאי במקביל להתבססותה של העיר כמרכזו של האקטיביזם הליברלי החברתי בארצות הברית.
לא הרבה יודעים, אבל סן פרנסיסקו ידועה ברחבי העולם דווקא כחממה של אדריכלות התקופה הוויקטוריאנית. יש אינספור ספרים, לוחות שנה וטיולים המוקדשים למבנים שנבנו לאורך זמן קצר יחסית במהלך המאה. מדובר בזאנר שפשוט שם לו למטרה לרומם את הנפש של כל רואיו.
[אדריכלות ויקטוריאנית בקליפורניה]
הטעם האקלקטי של אמצע המאה ה-19 ותחילתה של המאה ה-20 בא לידי ביטוי גם באימוצה של האמנות הויקטוריאנית בנוסף למגוון רחב של תרבויות וסגנונות, כך ששולבו להתאים לביטוים האישי של מאמציה.
גל של אהבה (לא, אנחנו עדיין לא בוודסטוק) שטף אז את המהגרים החדשים והוותיקים: אהבה אל המזרח הרחוק, מצרים, הרנסנס האיטלקי, יוון העתיקה, רומא וכל מה שנתפס כקדום ורומנטי. הקישוטים העמוסים היו אז באופנה. הבתים היו מלאים רהיטים, הקירות מכוסים ציורים וכל פריט מעוטר ככל האפשר.
מדובר על תקופה לא קצרה: 1825-1900. האדריכלים של התקופה הושפעו עמוקות מההיסטוריה, מהטבע, מחוקי הגיאומטריה, התיאוריה ופעלו גם המון מתוך השראה עצמית. המבנים הויקטוריאנים הראשונים באיזור היו עדיין פשוטים יחסית בעיצובם, לעומת אלה שנבנו לאחר מלחמת האזרחים, אשר הפכו למעוטרים ומסובכים יותר. התוצאה הסופית היתה לרוב מהממת. הסגנונות השונים כונו בשמות שרמזו על מקורם: Italianate, Second Empire, Stick-Eastlake, Queen Anne.
לא קשה להבין את ההתלהבות למראה מבנים אקלקטיים אלה. אולם המבקרים מאשימים את האדריכלות הויקטוריאנית במורכבות ועומס מיותר. הארכיטקטורה הויקטוריאנית, עד 1870, נחשבה על ידי כמה, במיוחד אירופאים, ככישלון. עם זאת, גישה זו לא היתה כמובן נחלת הכלל אז או עכשיו. בסך הכל מדובר בסגנון קל, אוורירי, ונעים לעין. היו כאלה שהטעימו כי האדריכלות הזו עשתה למקבילתה האירופאית מה שהמוסיקה הספרדית עשתה לואגנר…
בסוף המאה ה-19 החלה גישה חדשה כלפי צבע. לפני כן, היה נהוג לצבוע את הבתים בצבע בהיר: לבן, בז או אפור. אך החל מ-1887, החלו אנשים לצבוע את בתיהם בצבעים קלילים, עליזים וחיים יותר. כיום, זהו אחד מסימני ההיכר של האדריכלות הויקטוריאנית בקליפורניה.
החל משנת 1870 ועד 1906 נבנתה המאסה הגדולה של בתים בסגנון זה. אחת הסיבות הייתה זמינותו הרבה של עץ ה redwood המקומי. עץ קשה וזול זה זה התאים הן לשלד והן לעיצוב העיטורים ושרד יפה את פגעי מזג האוויר והמזיקים השונים.
עיצוב הפנים בהתחלה היה ממש על גבול הקיטש: קירות מטויחים חלק בצבעים בהירים, אח עשויה שיש בדרך כלל, עם מראות זהב כבדות. בתקרה כרכובים משוכללים, תקרות פרסקו, נברשות, גמלונים מעל הדלתות וכדומה. אנשים רצו לחיות את החיים עד הסוף, וזה בא לידי ביטוי גם בעיצוב הפנים העשיר. אבל המהפכה התעשייתית הייתה כבר בפתח.
[אדריכלות ויקטוריאנית בקליפורניה] בסביבות 1895-1915, טעמו של המעמד הבינוני נפנה מן העומס והסגירות אל חללים פשוטים יותר, פתוחים, גמישים: הסלון החליף את חדר "קבלת הפנים". ריהוט עץ טבעי החליף רהיטים עם מראה מלאכותי, מרופד ורב שכבתי, והתחושה שהתקבלה הייתה בהחלט של עיצוב "מנוגד אופי". אבל כאן, הרי הכל מותר. המדינה שהתירה ראשונה נישואים חד מיניים לא אכזבה גם אז.
כיום, בכל רחבי ארצות הברית, וגם בקליפורניה, בתים רבים מהתקופה הוויקטוריאנית עדיין עומדים על תילם הם נחשבים בין היפים ביותר כדוגמא לאדריכלות "כפרית" בסביבה עירונית. רבים כבר הפכו לפונדקי B&B, מלונות בוטיק ובתים הפתוחים לציבור כאתרים היסטוריים. סיור קטן בסן פרנסיסקו יתן לכל אחד שמביט בבתים אלה, מנת אופטימיות שתספיק לו לחיים שלמים.
למרות הצלחתה הלא מבוטלת של האדריכלות הויקטוריאנית בתחילת המאה העשרים, עדיין, טעמים משתנים עם הזמן . בשנת 1920 ו -1930 התנועה החדשה של המודרניזם בעולם הרחיקה כל סוג של קישוט באדריכלות ובעיצוב התעשייתי. גם התפתחויות בתחום האומנויות – כגון האר נובו, הפוטוריזם והקוביזם בתחילת המאה, בהם היו מעורבים גם אדריכלים רבים לצד אנשי רוח משפיעים נוספים, תרמו לכך.
[Segan- Piechota Architects]
אדריכלים כמו וולטר גרופיוס (מייסד הבאוהאוס), לה קורבוזיה ואדולף לוס הפכו לאנשים המאה. האהבה של העתיד, ולא האהבה לעבר, שלטה.
[Segan- Piechota Architects]
המהפכה התעשייתית הייתה בעיצומה: הכול נעשה מודרני. מתכת, לא עץ, הפכה לחומר הפופולרי. הכל, ממכוניות ועד לבתים עוצב על מנת לייצג את העוצמה של המכונה העתידנית. מה שנתפס כ"רומנטי" פעם, הפך למיושן ולא רלוונטי כעת.
[Segan- Piechota Architects]
המצאת הבטון המזוין, שיפור יכולות הייצור של הפלדה והזכוכית ותיעוש הבנייה איפשרו לנתק את הקשר בין החזית לתכניות הקומות וליצור חזית משוחררת ותכניות קומות משתנות.
[Anderson- Anderson Architects]
גם בצפון קליפורניה, תהליך האורבניזציה שגרמה המהפכה התעשייתית וההגירה הגדולה אל העיר הובילו לצורך במציאת פיתרונות אדריכליים לסוגיית הדיור ההמוני. הדבר חייב שימוש באמצעים תעשייתיים יותר ומהירים יותר לבניה.
[Anderson- Anderson Architects]
מ1920 ועד ימינו, הארכיטקטורה המודרנית באה לידי ביטוי בשני סגנונות עיקריים: המודרניות התועלתנית הקשה יותר לעיכול והמודרניות הדקורטיבית שמושכת את ההמונים.
[Anderson- Anderson Architects]
ובקליפורניה, כמו בקליפורניה, החיים הטובים הם העיקר. כאן, האדריכלות המודרנית עשתה את הצעדים הראשונים על מנת לקרוץ להמונים. והיא עשתה זאת בכלים מעולים: עיצוב ששידר נקיון ושקט, חללים פתוחים ושקופים ששמו דגש רב על הקשר פנים-חוץ, בניה שהתחשבה בסביבה הטבעית, באור, ובאקלים. קליפורניה עלתה על הגל הנכון של הדקורטיביות, ובזמן.
להלן דוגמאות נוספות לאדריכלות מודרנית ברוח זו:
[ Cary Bernstein Architect]
[Ana Williamson Architects]
[Ana Williamson Architects]
[Buttric Wong Architects]
[Buttric Wong Architects]
[Buttric Wong Architects]
[Mark English Architects]
[Mark English Architects]
כיום, צפון קליפורניה מארחת כמה מהאדריכלים הבולטים בעולם, אשר מיישמים את תורתה של האדריכלות המודרנית בבתי מגורים נאים ומיוחדים אשר ניתן ללמוד מהם רבות גם מתוך הצצה קטנה.
wikipedia/ wikimedia
About.com: Architecture in California
Regional Modern: San Francisco Opens to the View
The Victorian Alliance
Docomomo US
ארז מירב
עורך "אדריכלות ובניה בישראל"
יועץ לנושאי אדריכלות, תכנון ובניה
בעל הסטודיו "אדריכלות אחרת"
מדריכים נוספים
-
שילוב מאווררי תקרה בתכנון אדריכלי מודרני
-
בית חדש, עיצוב חדש: יצירת מרחב חדשני ומזמין
-
תקרה נמוכה: קומבינות במקום חזון
מקצוע האדריכלות סובל מדימוי נמוך בחברה של היום. עצוב לגלות שהמציאות חמורה אף יותר מהדימוי. מה קרה לחזון האדריכל כמוביל חברתי, ואיך הגיע לעיסוק בקומבינות של הוספת שטחים וסגירת מרפסות בניגוד לחוק?
-
שמש, אלימות ואדריכלות
המוטיבים העכשווים באדריכלות הישראלית מבוססים על שקיפות ופתיחות. האם גישה זו נכונה לתנאי האקלים החברתי והסביבתי? ואולי כדאי לאמץ מודלים אחרים, וותיקים יותר?