Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

קורס מורשה לנגישות/ מומחה נגישות

  • This topic is empty.
מוצגות 1 תגובות (מתוך 1 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #28734
    ארז מירב
    מנהל בפורום

    קורס מורשה לנגישות/ מומחה נגישות

    תכנית להכשרת מורשים לנגישות השירות
    רקע
    לאחרונה התחילו הרשויות לישם את התיקון בחוק הקובע כי מומחה נגישות, או מורשה לנגישות יהיו מעורבים בתהליך התכנון והפיקוח של הקמת מבנה ציבורי, והכל לצורך הבטחת מעמדם של אנשים עם מוגבלויות והשתלבותם בכל תחומי החיים.
    למעשה, "הופקעו" זכויות מאדריכלים אשר רגילים היו לתכנן לבד את מערך הנגישות, והועברו למתכננים אשר עברו הכשרה מקצועית המוכרת ע"י משרד התמ"ת.

    חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, בא למסד את השתלבותם ותרומתם באופן שוויוני של אנשים עם מוגבלות בחברה,  תוך צמצום אפליה, ביסוס מנגנוני העדפה מתקנת והבטחת נגישות תוך ביצוע התאמות שונות.

    תיקון מס' 2 – פרק הנגישות – שנוסף לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במרץ 2005, עוסק באיסור הפליה, בהבטחת נגישות למבנים, תשתיות וסביבה קיימים וחדשים וכן בהנגשת שירותים הניתנים לכלל הציבור כך שאנשים עם מוגבלות פיזית, חושית, נפשית ואינטלקטואלית יוכלו להיכנס, לנוע, לגשת וליהנות באופן מלא מכל מקום ציבורי ומהשירות הניתן בו.

    החוק קובע, כי בתהליך ההנגשה קיימת חובת היוועצות עם מורשי נגישות. החוק מציין שני סוגים של מורשים: מורשה לנגישות מתו"ס (מבנים, תשתיות וסביבה) ומורשה לנגישות השירות, שהוכרו ככאלה ע"י המדינה לאחר הכשרה ייעודית בנושא.

    התכנית להכשרת מורשים לנגישות השירות המתקיימת במסגרות השונות קיבלה הכרה מהאגף להכשרה ולפיתוח כוח אדם במשרד התמ"ת. תלמידי התכנית העומדים בהצלחה בכל דרישות הלימודים ובבחינות החיצוניות זכאים לתעודת מקצוע מטעם משרד התמ"ת. התעודה מהווה תנאי לקבלת תעודת מורשה נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות ולרישום בפנקס למורשי נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות.
    מטרות התכנית במסגרות הלימוד

    הכשרת מורשי נגישות השירות, בהתאם לדרישות משרד התמ"ת, ע"י הקניית הידע התיאורטי, הכלים, השיטות והאמצעים הנחוצים לביצוע משימותיהם באופן המיטבי, כפי שמוגדרות בחוק.
    הטמעת הנושא בקרב המשתתפים וחשיפה שלהם למאפייני ציבור האנשים עם מוגבלות כדי שיוכלו להוות סוכני שינוי, בנוסף לתפקידם הסטטוטורי, ולהשפיע באופן מקצועי על עיצוב שירות נגיש ומכיל.

    ייחודה של תכנית ההכשרה 

    התכנית מתייחסת לכל סוגי הלקויות ומתוך כך לקשת הרחבה של תחומי דעת שתורמים להסרת מכשולים וחסמים שעלולים להגביל את התפקוד של אנשים עם לקויות שונות. ההנחה היא כי עקרונות נגישות השירות נכונים ומתאימים לכל סוגי השירותים, כאשר הייחוד של לקויות שונות ושל שירותים שונים ילמדו במסגרת הקורס.
    דגש על נגישות עולם העבודה לאנשים עם מוגבלויות שונות, ומתוך כך על נגישות מערכות השכלה והכשרה מקצועית, נגישות מערכות תחבורה, ונגישות מערכות מידע.
    דגש על נגישות מערכת הבריאות, בשל מורכבותה וגם בשל היותה שירות חיוני במיוחד לאנשים עם מוגבלויות.
    דגש על נגישות שירותי תיירות, שכן אלה מייצגים מעגל תפקוד מלא מחוץ לבית לאורך כל שעות היממה, ומציבים אתגרים לא פשוטים בפני נותני השירות החפצים במתן שירות נגיש ושוויוני ללקוחות עם מוגבלות.

    קהל יעד
    בעלי מקצוע מתחומים שהכיר בהם החוק רשאים לראות עצמם מועמדים מתאימים לתפקיד מורשה לנגישות השירות:

    אדריכל או מהנדס רשומים או רשויים או הנדסאי כמשמעותם בסעיף 19מא(ב)(1).
    בעל מקצוע אקדמי או טכנולוגי אשר שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בהתייעצות עם הנציב, הכיר בו כמקצוע מתאים לצורך הכרה בו כמורשה לנגישות השירות לרבות רופא, אחות, מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט, פסיכולוג, עובד סוציאלי או קלינאי תקשורת, וכן בעל הכשרה בחינוך מיוחד.

    תנאי קבלה לתכנית

    בעל מקצוע כמצוין בחוק.
    ניסיון מקצועי מוכח של 3 שנים לפחות בתחום ההכשרה ומתוכן שנת עבודה מעשית עם אנשים עם מוגבלות.

    נושאי לימוד עיקריים

    הכרת תחום המוגבלויות – תפיסות חדשות בהתייחסות לאנשים עם מוגבלות
    חקיקה וסקירה עולמית בתחום הנגישות
    מורשי נגישות על-פי החוק
    עקרונות לבחינת שירות ציבורי איכותי
    עקרונות להנגשת השירות, נגישות בשירותים ייעודיים וההתאמות הייחודיות הנדרשות
    עקרונות לבחירת התאמות במקום העבודה
    ייעוץ ותכנון נגישות השירות הלכה למעשה
    סוגיות נבחרות בהנגשה

    דרכי למידה
    תכנית הלימודים אמורה לשלב בין לימודים עיוניים ובין לימודים מעשיים. במסגרת התכנית יתקיימו הרצאות, תרגולים, עבודה בקבוצות, סדנאות, מפגשים עם אנשי מקצוע, פאנלים וסיורים מקצועיים.
    את הלימוד בכיתה תלווה עבודה עצמית שמטרתה תרגול והפנמה של החומר הנלמד, ורכישת ניסיון מעשי באפיון אמצעים שונים להתאמה והנגשה של סביבת שירות ציבורי ללקוחות עם מוגבלות ושל סביבת עבודה בשוק הפתוח (לא מוסדי) לעובדים עם מוגבלות. את העבודה העצמית ינחו באופן שוטף חברי סגל ההוראה של התכנית.
    בסיום תכנית הלימודים על המשתתפים להכין פרויקט גמר.

    מבנה התכנית
    200 שעות אקדמיות, כ- 25 מפגשים.

    עלות הקורס
    במכללת הדסה מציעים את הקורס בעלות של 8,900 ש"ח למשתתף.
    החוג לרפוי בעיסוק בביה"ס למקצועות הבריאות באוניברסיטת תל-אביב מציע את הקורס בעלות של 10,050 ש"ח. גם אוניברסיטת חיפה מציעה את הקורס בסכום דומה.

    תעודת מקצוע
    העומדים בהצלחה בכל דרישות הקורס, לרבות עמידה בפרויקט הגמר ובבחינות החיצוניות של משרד התמ"ת, זכאים לתעודת מקצוע מטעם משרד התמ"ת. תעודת המקצוע מהווה תנאי לקבלת תעודת מורשה נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות ולרישום בפנקס מורשי נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות, ואיננה בגדר תעודת מורשה נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות.
    הגשת הבקשה לקבלת תעודת מורשה נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות מתבצעת בפנייה ישירה ועצמאית לרשם מורשי נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות במשרד התמ"ת עפ"י הכללים של משרד התמ"ת.

    תנאים לקבלת תעודת מקצוע עפ"י דרישות משרד התמ"ת

    עמידה בדרישות תכנית הלימודים
    השתתפות פעילה ב- 85% לפחות מהשיעורים
     תשלום שכר לימוד מלא לקורס
    הגשת פרויקט גמר, עם ציון של 70 לפחות
    עמידה בבחינה חיצונית, עם ציון של 70 לפחות

    (הכתבה הוכנה בעזרת מידע מתוך מכללת הדסה)


    ארז מירב
    יועץ מומחה בתחום התכנון והרישוי,
    הכנת חוות דעת לבימ"ש ויעוץ אדריכלי כללי
    erezmeirav1@gmail.com
    erez-meirav.com

מוצגות 1 תגובות (מתוך 1 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.
דילוג לתוכן