זיפות גגות
מבוא
שיטת זיפות הגגות הולכת ונעלמת מארצנו בעשור האחרון ובמקומה חדרה לשוק שיטת האיטום עם יריעות ביטומניות.
למרות שאיטום גגות ביריעות ביטומניות הנו עדיף על פני זיפות – עדיין ניתן לבצע איטום טוב באמצעות זפת חם, בתנאי שהעבודה מתבצעת באופן תיקני וקפדני.
יש לאמר את האמת כי מי שאשם ב"ירידת קרנה של הזפת" איננה הזפת אלא הזפתים. זיפות טוב בליווי הלבנה טובה של הגג יכול להחזיק הרבה שנים ללא שום בעיה אך דורש הקפדה על אחזקה שוטפת (הלבנה).
קיימות בשוק שלוש שיטות מקובלות לאיטום גגות עם זפת חם:
1. זיפות בשכבה אחת + הלבנה.
2. זיפות בשתי שכבות עם יריעות פיברגלס בין השכבות + הלבנה כנ"ל.
3. זיפות בשתי שכבות עם רשת אינטרגלס בין השכבות + הלבנה כנ"ל.
בכל המקרים יש לזפת גגות בזפת תיקנית בלבד, מסוג 75/25.
נקיון יסודי של הגג מאבק , חול ולכלוך: יש להקפיד על נקיון טוב ויסודי במיוחד במקומות אשר בהם היו הצטברויות של מים-עומדים (שלוליות). בדרך כלל מצטבר אבק רב במקומות אלו ובמיוחד מתחת לקולטים של דודי שמש. נקיון "מהיר" באמצעות מטאטא כביש איננו מספק. יש לוודא נקיון עם מברשת בעלת שער דק עד לרמה בה לא ישאר אבק כלל. (במידת וניתן- מומלץ לשטוף את כל שטח הגג ולייבשו למשך 24 שעות לפחות).
מריחת שכבת יסוד: לצורך הצמדות טובה של הזפת אל הגג (אל הזפת והסיד הישן או אל מצע הבטון במקרה של גג חדש), יש למרוח שכבת קישור/יסוד מסוג "פלינקוט". הפלינקוט הנו חומר ביטומני אשר מדולל במים ולאחר מכן מפוזר על שטח גג באמצעות מטאטא כביש. יש להמתין מספר שעות לייבוש הפלינקוט ועדיף לבצע שכבה זו יום לפני הזיפות ולוודא שלא קיימות שלוליות ועודפים של חומר על פני הגג משום שאלו ישארו רטובים ולא יאפשרו לזפת להדבק אל הגג.
בצוע תיקונים מקומיים: סדקים, קרעים ופתחים שונים יש לאטום לפני בצוע הזיפות. איטום הסדקים מתבצע באמצעות שתי שכבות של זפת חמה ורצועת יוטה בין השכבות.
[בתמונה: הסרת שכבות טיח לפני יציקת הרולקות]
זיפות הרולקות: הרולקות הנן מקומות החיבור בין הרצפה לקירות. פינות אלו רגישות לחדירת רטיבות עקב גלישת מים על גבי הקירות/המעקות לכיוון מיקום זה ועקב תזוזות טבעיות בין האלמנטים השונים (קירות ורצפה)- אשר גורמות להיווצרות סדיקה בחיבור בין השניים. איטום אזורים אלו מתבצע באמצעות 2 שכבות של זפת חמה ועם רצועות יוטה בין השכבות. (יש לציין שחובה לצקת העגלה "רולקה" בפינות אלו לפני בצוע האיטום).
זיפות כל שטח הגג: זיפות הגג כאמור יכול להתבצע בשלוש דרכים. בשיטה הראשונה, של זפת בשכבה אחת בלבד, יש ליישם לפחות 1.5 קילו למטר מרובע.
בזיפות עם שתי שכבות יש ליישם 1.5 קילו בשכבה הראשונה, להדביק על גביה את האינטרגלס או את הפיברגלס, ליישם שכבה שנייה נוספת (עליונה) בת 1.0 קילו לפחות. סה"כ יש למרוח 2.5 קילו זפת על כל מטר מרובע.
במהלך מריחת השכבה העליונה יש לפזר מעט חול יבש על כל שטח הגג. החול נועד לוודא היצמדות טובה של שכבת ההלבנה אל הזפת.
הלבנת הגג: ההלבנה המסורתית (והזולה) מתבצעת באמצעות סיד (אבקה בשקים) המדוללת במים. לתוך תערובת זו יש להוסיף דבק אקרילי כגון בי גי בונד, או דבק על בסיס לקטס (כגון סיקה לטקס), וכדומה. קיימים בשוק דבקים "זולים" עבור עם הזפתים אולם אלו "מומלצים פחות" (והמבין יבין). בכל מקרה יש לשים דגש על הכנסת כמות מספקת של דבק. חסכון בדבק הופך את כל ההלבנה לבדיחה: הסיד ישטף מהגג עם הגשם הראשון.
בנוסף ניתן להלבין את הגג באמצעות מלבין אקרילי או צבע אקרילי חיצוני (כגון סופרקריל). אלו יקרים יותר לבצוע ויש לבצע בשתים או שלוש שכבות לפחות בכדי לקבל גג מולבן היטב. לפיכך מחיר ההלבנה כאמור -הרבה יותר גבוה ממחיר הסיוד.
מילה אחרונה על ההלבנה: יש לבצע הלבנה כאשר הגג צונן וקר. ביצוע הלבנה על גבי זפת חמה (מהשמש) יגרום להיווצרות סדקים שעה קלה לאחר סיום ההלבנה והשטח יראה כמו אדמה חרוכה ויבשה.
להלן מספר דברים שיש לשים לב אליהם כאשר מגיע קבלן הזיפות (בנוסף למפרט שלעיל):
סוג הזפת: הזפת היחידה הטובה לאיטום גגות הינה זפת תיקנית מסוג 75/25. המספר הסידורי רשום על גבי החבית או שרשום במדבקה על גבי הזפת עצמה. ניתן גם לזהות חבית חדשה של זפת תיקנית על פי צורתה הקעורה של הזפת שבחבית. קיים מעין "שקע" במרכז החבית. יחד עם זאת יתכן מצב שבו לזפת תיקנית אין "שקע" כנ"ל. בעקרון הזפת התיקנית קשה יותר מהלא תיקנית : כאשר הזפת קרה בקושי ניתן לחדור אותה עם לחיצת האצבע. כאשר הזפת לא תיקנית- האצבע תחדור סנטימטר פנימה. אך הזיהוי מאוד קשה גם לעין המקצועית ורצוי לדרוש מהקבלן להגיע למקום עם חביות חדשות לגמרי.
בכל מקרה יש לבדוק בעין את החביות ולחשב את כמות הזפת שעל הקבלן לשים על הגג. בכל חבית יש כ 200 קילו.עשה את החישוב על פי 2.5 קילו לכל מטר מרובע בגג.
הנחת רשת אינטרגלס או פיברגלס: קבלנים רבים מרמים ופשוט לא מניחים כלל. אחרים מניחים "איפה שנוח" ולא מניחים מתחת לדודי שמש או במקומות בהם הגישה קשה או כשנדרשים חיתוכים שונים.
שכבת איטום: כבר נתקלנו במספר מקרים בהם הזפת מגיע לשטח ועושה "כאילו". מורח קצת זפת פה ושם, שכבה דקה על הכל, והלבנה מהירה. הלקוח כבר מזמן הלך לעבודה והזפת משאיר שטח מולבן אשר אינו מזופת בכלל. מחזיר את הכל לרכב, הולך. כסף קל. זהירות !
זפת תקנית: "עגלות חימום זפת". מתקנים אלו נגררים מאחורי הרכב ומשמשים לחימום הזפת. לא ניתן לדעת את סוג הזפת מכיוון שהיא מגיעה לאתר במצב נוזלי. 90 אחוז שמדובר בזפת לא תיקנית. זפת תיקנית דורשת הרבה יותר חימום בכדי להגיע למצב נוזלי וכמעט שאיננה ניתנת לחימום בעגלות אלו, מה גם שחבית אחת איננה מספיקה ליותר מאשר זיפות של כ 80 מ"ר.
גבי פייר
איטומן – מומחי איטום ושיקום מבנים
מדריכים נוספים
-
הצוות של הראשון באיטום מסביר איך לאטום גג רעפים?
-
יריעות איטום: היכרות לעומק
יריעות איטום הן אחת הדרכים הבטוחות והיעילות ביותר במניעה והגנה מפני דליפה של נוזלים. היריעות, אשר מתחלקות לשלושה סוגים עיקריים, מיוצרות מחומרים מתקדמים ביותר אשר מנצלים משקל סגולי נמוך עם איכות איטום גבוה. עם זאת, כדי לנצל באופן מקסימלי את יכולתן של היריעות יש לבצע בחירה מושכלת והתאמה נכונה בין היריעה לסוג העבודה הנדרשת ולהקפיד על עבודה מקצועית ואיטום נכון.
-
בעיות איטום במבנים טרומים, תפרי התפשטות
מהן בעיות האיטום המיוחדות למבנים טרומים? מהי ההשפעה על המבנה? כיצד להתגונן בפני תיקון חלקי ולקוי? מהו אופן הביצוע המומלץ?
-
איתור נזילות בגגות מרוצפים ומרפסות
איתור נזילות ממקור המצוי מתחת לריצוף קיים יכול להיות עניין מתסכל ביותר. מהם, בכל זאת, "כללי הזהב" למציאת המקור הנכון? היכן הן נקודות התורפה העיקריות? האם שימוש במצלמה תרמית יכול לעזור?