Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

עיצוב דירה המשלב פריטי אספנות, והקשר המפתיע לפינוי תכולת דירה

מבוא

למרות שאספנות היא אחד התחביבים הנפוצים בעולם, נראה שעדיין אין מספיק ידע מקצועי – עיצובי אודות האופן האופטימאלי להצגת אוספים בסביבת מחיה ביתית אורבנית. מטרת המאמר היא לכסות שני נושאים הקשורים לעולמם של אספנים, בחלקו הראשון נציג 10 טיפים ושיקולים שיש לקחת בחשבון כשבאים להציג אוסף כזה או אחר, ובחלקו השני נציג את הקשר המפתיע שבין פינוי תכולת דירה או פינוי ירושה לפריטי אספנות.

שתי בעיות נפוצות בקרב אספנים הן הקושי באיתור פריטים חדשים ואופן הצגת פריטי האספנות בדירות שאינן גדולות. במאמר זה ננסה לשפוך אור על שני נושאים אלו, תחילה נציג את השיקולים עליהם יש לשים את הדעת בבואנו לשלב אוסף כלשהו בחלל הבית, ובסופו של המאמר נציג את הקשר הכמעט סודי שבין עסקני פינוי דירות ופריטי אספנות יקרי ערך.

שיקולים בשילוב אוספים ופריטי אספנות בחלל הבית

אספנות היא תשוקה, ברוב המקרים ועבור מרבית האספנים היא כמעט דחף שאינו בר כיבוש. ברוב הפעמים האספן נקרע בין שני וקטורים, מחד, הוא מאוד מעוניין להשוויץ באוסף שצבר וכמהה להציג אותו, ומצד שני הוא עלול לחוש חוסר נעימות לנוכח תפיסתו ע"י אחרים כאובססיבי, בוודאי כשמדובר בדירה שצרה מלהכיל את הפריטים שצבר.

תחומי אספנות הם תמיד מגוונים וכמעט אין סופיים, עם שונות גבוהה בנושא האוסף, התקופה, החומר ממנו הוא עשוי, הטקסטורה ועוד. למשל, תחומי אספנות נפוצים כמו מצלמות ישנות, מטבעות, בולים, צעצועים ישנים, יודאיקה, כרזות, קרמיקה, תקליטים וספרים מחייבים עיצוב דירה מותאם וייעודי על מנת להציג אותם באופן המיטבי. הדבר עשוי להיות עוד יותר מסובך כאשר מדובר על אספנות מסוג "ישראלאינה", שכן אז לא תמיד נמצא מכנה משותף ברור בין הפריטים, והאספן עשוי להתמקד בפריטים מגוונים משנותיה הראשונות של המדינה כמו למשל עיתונים, בובות שרוליק (של המאייר המופלא דוש), קופסאות סיגריות וגפרורים משנות ה 30, קרמיקה של חברת לפיד ועוד ועוד.

לכן, בחלקו הראשון של המאמר ננסה להציג מספר דרכים להצגת אוספים "סטנדרטיים" בדרך טבעית ומשתלבת, כזו שלא מתנגשת עם עיצוב פרקטי של הדירה.

האוסף תמיד יהיה אינדיבידואלי כמו האספן עצמו, וברוב המקרים הצגת האוסף כמוהה כהצגת נפשו של האספן. אחת מהנחות העבודה היסודיות בעיצוב ביתו של אספן, היא הצגת האוסף באופן בולט, כזה שיהפוך לנושא שיחה עם כל אדם שנכנס לבית.

השיקולים שיש לקחת בחשבון בעצוב דירה של אספן

מיון ראשוני – למרות הרצון העז להציג את כל פריטי האספנות, כשמדובר על אספנים כבדים, ברור שהדבר הוא בלתי אפשרי. לכן, בשלב ראשון יש לבצע מיון וסינון ולהחליט על הפריטים שנבחר להציג. לעיתים שלב זה אינו פשוט, והאספן נאלץ להכריע בין פריטים מצוינים לפריטים מעולים. אחד השיקולים שיכולים לסייע בביצוע המיון הוא מידת הקשר הרגשי של הפריט לאספן או הסיפור שעומד מאחורי החפץ או אופן איתורו והשגתו.

אספנות ישראליאנה

שווי האוסף – זהו אחד השיקולים הבסיסיים בבחירת הפריטים לתצוגה. ככל שמדובר באוספים יקרי ערך כמו תכשיטים או מטבעות עתיקים, קיים חשש אמיתי שכל נותן שירות שמגיע לדירה עלול להפוך לגנב פוטנציאלי. לכן, חשוב לקחת בחשבון שלא מומלץ להציג פריטים יקרי ערך, גם מתוך החשש שאילו עלולים להינזק, בוודאי כשמדובר על תצוגה פתוחה. בכל מקרה, ככל שהאספן בוחר להציג את האוסף שלו על גבי מדפים, רצוי שהפריטים היקרים יותר ימוקמו במדפים העליונים על מנת להקשות הגעה אליהם, גם מילדים שעלולים לגרום להם לנזק.

מסגור – זוהי אחת מהדרכים האופטימליות להצגת אוספים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, מסגור של פריטי אספנות לא שמור רק לאספני כרזות או תמונות, אלא ניתן להשתמש בו לטובת הצגת אספנות מטבעות, בולים, תקליטים ישנים ועוד. כמובן שככל שמדובר על פריטים לא סטנדרטים למסגור כמו למשל מכוניות צעצוע, מיניאטורות, או למשל אריזות סוכריות PEZ יש לבצע מסגור עמוק ורחב המורכב מתאים קטנים. במקרים אלו עבודת המסגור היא מורכבת, ומחייבת שיתוף פעולה עם נגר, ויש לקחת בחשבון שיש לקבע את פריט האספנות באמצעות דבק או חוט תיל, אופציות שרב האספנים יעדיפו להימנע מהן. מגבלה נוספת היא שברוב המקרים מדובר על הליך יקר שמחייב מספר בעלי מקצוע, מה גם שהמסגור מאפשר ברוב המקרים הצגת חלק מזערי מאוד מהאוסף. ההמלצה היא לאתר את הפריטים הנחשקים והאהובים ביותר, ולהשקיע תכנון וכסף במסגור רק לטובת הפריטים הללו.

מידוף מעוצב – זוהי האופציה המועדפת על רוב האספנים. המדפים עשויים להיות ממגוון חומרים, צבעים וטקסטורות, והם אמורים להיות מותאמים לפריטים שבכוונתנו להציג. ככל שמדובר על פריטים קטנים, כדאי לבחור במדף שתוחם את האוסף במסגרת פתוחה, דבר שיוצר תחושה אלגנטית יותר. חשוב לשים לב שרוב האספנים אינם עומדים בפיתוי ונוטים לדחוק על המדף פריטים רבים מדי, דבר שעלול ליצור רושם של תצוגה צפופה ובלתי מושכת.

ככל שהאספן בוחר במידוף, כדאי לשקול שימוש דווקא במדפים צפים הממוקמים בצורה סימטרית האחד לשני. אחת הדרכים להתגבר על הצפיפות היא באמצעות תצוגה מתחלפת. בדרך זו בוחרים רוב האספנים שמתקשים להגיע להחלטה אודות הצגת פריט זה או אחר. במקרה זה מיעוט האוסף ימוקם על מדפים או נישות פתוחות, המאפשרים לאספן להסיר ולהחליף את הפריטים ככל שהוא חפץ בכך.

תאורה – כמו בשאר תחומי העיצוב, גם כאן תאורה וכמויות אור מדויקות ישנו לחלוטין את האופן שבו נתפס האוסף. התאורה עשויה להיות מתחת, מעל או בחלקו האחורי של האוסף, ומשחק של אור וצל משפיעים משמעותית על האופן בו הוא מוצג. חשוב לשים לב שככל שמדובר על אוסף של ספרים עתיקים, או פריטים עדינים אחרים, האור הממושך והחום הנפלט מהנורה עלולים עם הזמן לגרום לנזק של ממש לפריטים.

התאמת האוסף לחלל – ככל שהאספן מחזיק במספר רב של פריטים כדאי למצוא להם חדר המתאים להם מבחינה נושאית. למשל, הצגת אוסף צעצועים בחדר הילדים, או אוסף פתיליות וספרי בישול של תקופת הצנע במטבח, או אוסף בקבוקוני בית מרקחת באמבטיה.

שולחן עם משטח זכוכית – זוהי ללא ספק אחת מהדרכים האלגנטיות והמרשימות להצגת אוספים. דמיינו לעצמכם שולחן סלוני העשוי מעץ אלון גס עתיק, המחולק לתאים בגדלים שונים שבכל אחד מונח לו פריט אספנות ייחודי כמו קופת קק"ל, צעצוע פח ישן וחלוד ומחזיקי מפתחות פרסומיים של נעלי המגפר משנות ה 50, פשוט משגע!

ויטרינת זכוכית – דרך פרקטית אך מעט מיושנת להצגת אוספים. היתרונות הם שמירה על האוסף מפני אבק ואפשרות נעילה של הארון, אך ברוב המקרים תצוגה זו גורמת לבית להראות ארכאי ומיושן. ככל שכבר החלטתם על תצוגה הממוקמת בארון, כדאי לשקול שימוש בארון מתכת עם תאורה פנימית הנותן נופך תעשייתי מעניין יותר.

מיקום מיקום מיקום – כאן המטרה היא ליצור רושם ראשוני עז וברור אודות אופי האספן לכל מי שעושה את הצעד הראשון לבית. לכן בד"כ כדאי למקם את האוסף סמוך לאזור הכניסה לבית או למקום הטבעי הראשון אליו מביטים כשעומדים במבואת הדירה.

הקיר השלם

תצוגת אספנות על קיר שלםככל שהאספן מחזיק אוסף גדול של תמונות, כרזות או תקליטים ממוסגרים, ניתן להחליט על הפיכת אחד מקירות הבית לחלל דמוי גלריה. במקרה זה עדיף לבחור דווקא קיר צדדי יחסית, ועליו לתלות תמונות, עד שאלו כמעט ויכסו אותו לחלוטין. חשוב להקפיד ששאר דירות החדר יישארו פשוטים יחסית.

הקשר המפתיע שבין פינוי תכולת דירה ופינוי ירושה לפריטי אספנות

בחלק זה של המאמר ננסה להתחקות אחר גלגולו של פריט אספנות, ובעיקר נסביר את הפער העצום שבין המחיר שבו הוא נרכש בתחילת הדרך ועד שהוא נמכר ללקוח הקצה – האספן. רוב האספנים יודעים כי המקום הטוב ביותר לצוד אוצרות אספניים של ממש הם שווקי הפשפשים, והמועד הטוב ביותר הוא לפנות בוקר עם הגעתם של בסוחרים לשוק.

אני מכיר אספנים שמגיעים לשוק הפשפשים בכל יום שישי בשעה חמש לפנות בוקר עם פנס, רק על מנת שיזכו בהזדמנות להיות הראשונים לפשפש בסחורה שפורק סוחר פינוי הדירות. הדרך שממנה מתפרנסים עסקני פינוי דירות או פינוי הירושות היא באמצעות רכישה של תכולת בית מלאה, מיון של הפריטים ומשם הדרך קצרה אל בתי המכירות הפומביות או שווקי הפשפשים.

החלק המעניין בסיפור מתרחש במשא ומתן שבין סוחרי פינוי הדירות לבין מי שירשו דירות המכילות תכולות בית שלמות וחפצים של חיים שלמים. בדרך כלל מדובר ביורשים שהוריהם נפטרו והם נדרשים לשירות של פינוי תכולת דירה, או שההורים מבוגרים נאלצים לעזוב את הבית כיוון שהם עוברים לדיור מוגן או בית אבות. בשני המקרים בני המשפחה עושים את אותה הטעות הקלאסית, הם ממהרים להיפטר מהררי החפצים בדירה על מנת למכור את הנכס או להשכיר אותו מהר ככל האפשר.

בדיוק בסדק הצר הזה נכנסים סוחרי פינוי הירושות והדירות המנצלים את הרצון של היורשים לרווח מהיר מהנכס עצמו. בשלב זה מוצאים עצמם היורשים נדרשים לשלם עבור פינוי תכולת הדירה, או שלכל היותר הם מקבלים סכום כסף סמלי עבור תכולת דירה הכוללת של פריטי אספנות של ממש. אם לא די בתחושת החיפזון על מנת לגרום ליורשים לשיקול דעת מוטעה, הרי שברוב המקרים הם עצמם נמצאים בסערת רגשות לנוכח פטירת אחד מההורים או המעבר שלהם לבית אבות. סוחרי פינוי הדירות ערים לכך ויודעים לזהות היטב מצבים אלו ומנצלים אותם לטובת קיום עסקה שהיא לכ הפחות מפוקפקת ולא משתלמת לבני המשפחה.

רוב האנשים טועים לחושב שפרטי אספנות נחשבים רק יצירות אומנות כגון פסלים, ציורים, או פריטי יודאיקה. האמת היא שרוב הסחר בפריטי אספנות כיום מתמקד בפריטים אחרים כמו: תקליטים ישנים, ספרים עתיקים, צעצועי אספנות ועוד ועוד. אחת מהרעות החולות בתחום זה היא תופעה הייחודית לישראל שנקראת "פינוי תכולת דירה בחינם". אם קודם הזכרנו שעסקני פינוי דירות מפעילים את כובד משקלם על היורשים על מנת להשיג את המחיר הזול היותר עבור פריטי האספנות בדירה, הרי שבמקרים של פינוי תכולת דירה בחינם מדובר כבר על עבודה בעיניים של ממש. במקרים אלו הסוחר מציע לבעל הדירה עסקה שבה הוא מתחייב להשאירה ריקה והתמורה שלו הם החפצים הישנים המצויים בדירה.

מה שקורה בדרך כלל בעסקאות המפוקפקות הללו הוא שהסוחר הממולח לוקח בשלב הראשוני את פריטי האספנות בהם יוכל לסחור מאוחר יותר, ומשאיר את בעל הדירה עם הפריטים הכבדים וחסרי הערך כמו רהיטים ישנים, מכשירי חשמל מקולקלים, ערימות בגדים ועוד.

ככל שנקלעתם לצומת בה אתם נדרשים לפינוי תכולת דירה או פינוי ירושה, קיימת אופציה נוספת ומוצלחת הרבה יותר מהאפשרויות שהוצגו עד כה. ניתן לאתר לפחות לשנים או שלושה אספנים מקצוענים שיגיעו לדירה וירכשו מכם אופן סלקטיבי פריטי אספנות במחירים הוגנים. בדרך זו תוכלו לקבל את התמורה הריאלית עבור החפצים והפרטים הישנים הנמצאים בתכולת הדירה של ההורים.

לסיכום, מטרת המאמר הייתה להציג 10 שיקולים וטיפים שיש לקחת בחשבון כאשר מגיעים לעצב בית של אספן. בסופו של יום שיקולים כמו בחירה סלקטיבית של הפריטים שיוצגו, התאמתם מבחינה נושאית האחד לשני ולחלל ומידוף נכון שלהם עשויים לסייע להצגת אוספים שאחרת היו הופכים את חלל הדירה לביזארי. בחלקו השני של המאמר למדנו על הקשר שבין פינוי תכולות וירושות לבין הדרך המיטבית להפיק רווח מפריטים שאין לנו עוד צורך בהם.

המאמר נכתב ע"י יוסף האוסף,
http://www.yosefus.com

דילוג לתוכן